روانشناسی روابط زناشویی

جایی برای بالا بردن دانش روانشناسی شما عزیزان

روانشناسی روابط زناشویی

۱۲ بازديد

امروز قصد دارم تا شما رو با بحث روانشناسی مشکلات زناشویی آشنا کنم. همونطور که میدونید یکی از دغدغه های خانواده ها مسائل زناشوییه که ممکنه موجب به وجود اومدن اختلافات بزرگ و کوچک بشه. پس در اینجا با بررسی روانشناسی مشکلات زناشویی به دنبال راهکارهایی برای کاهش این مشکلات و برطرف کردن اونها هستیم.

خب برای بررسی روانشناختی مشکلات زناشویی ابتدا باید با رابطه زناشویی آشنایی نسبی پیدا کرد و بعد پیرامون مشکلات زناشویی صحبت کرد.

رابطه زناشویی چیه؟

قبل از تعریف رابطه زناشویی ابتدا یک رابطه را تعریف می کنم براتون. به تعاملات میان افراد رابطه میگن. پس به تعاملات میان یک زن و شوهر رابطه زناشویی میگن. رابطه زناشویی به بخش های مختلفی تقسیم میشه که میتونه به رابطه جنسی ، رابطه عاطفی و دعواها اشاره کرد.

رابطه جنسی :

یکی از روابط مهم میان زن و شوهر ، رابطه جنسیه. رابطه جنسی بین زن و شوهر از نیاز جنسی که به صورت طبیعی در انسان ها وجود دارد نشات میگیره. پاسخ درست به این نیاز میتونه شادابی رو برای زن و شوهر بیاره . آشنایی با روان شناسی این موضوع که به نوعی میتونه زیرمجموعه روانشناسی مشکلات زناشویی باشه میتونه ما را با ماهیت رابطه جنسی و تاثیرات اون آشنا کنه.

رابطه عاطفی :

رابطه عاطفی به احساسات گفته میشه که میان زن و شوهر وجود داره. رابطه عاطفی از دیدگاه زن و مرد متفاوته. برای درک بهتر این موضوع به مطلب زیر به همراه مثالهاش توجه کنید .

مردا اصولا افراد مغروری هستن و حفظ غرور و بزرگی و احترام اون ها بسیار حائز اهمیته. در مقابل زنها محبت و ابراز عشق و علاقه مسئله مهمی قلمداد میشه. برای روشن تر شدن به مثالهای زیر توجه کنید.

زن و شوهری رو تصور کنید. می خوایم نحوه درست ایجاد رابطه عاطفی و تاثیر اون رو بررسی کنیم. مرد و زن به یک مهمانی دعوت شده اند . فرض کنید زن زودتر از مرد به مهمانی رفته و مرد کمی دیر به مهمانی رسیده است زن به منظور احترام گذاشتن به شوهر خود به استقبالش میره و اون رو تا داخل بدرقه می کنه. در طول میهمانی هم او را به اسم عادی صدا نمیزند و با پسوندها یا پیشوندهایی نظیر آقا و جان همسر خود را مورد خطاب قرار میده. با انجام این کارهای ساده به غرور مرد خود احترام گذاشته و نتیجه این احترام تحکیم پیوند خانواده میشه.

مثال دوم :

زن و شوهری رو تصور کنید که مرد وضع مالی خوبی نداره. حالا اونها در حال پیاده روی در مکانی هستن، فرض کنید وسیله گران قیمتی نظر زن را جلب می کند، در حالی که میدونه همسرش توانایی خرید همچین وسیله ای رو نداره، اونوقت از حس خود نسبت به اون وسیله چشم پوشی میکنه و غرور شوهر خود رو نمیشکنه تا شرمنده زنش نشه . با این کار یک استفاده خیلی ساده به نفع زن صورت میگیره. چطور؟

به هرحال اون وسیله توسط مرد خریداری نخواهد شد زیرا توان مالی خرید اون رو نداره. پس چه با درخواست چه بدون درخواست خرید اون وسیله محقق نمیشه. اما اگر درخواست صورت نگیره به غرور مرد احترام گذاشته که این باعث ایجاد حس قدرت بخصوصی در اون میشه که آرامش روان رو برای وی بوجود میاره.

لازم به ذکر است با توجه به سخن حضرت علی (ع) که فرموده در هر کار میانه رو باشید ، میانه روی در هر کار تعادل رو برقرار میکنه. پس در حفظ غرور و احترام شوهر خود میانه را رعایت کنید تا زندگی شما شیرین و لذت بخش باشه. در مطلب و مثال های بالا نیاز عاطفی مرد مورد بررسی قرار گرفت، حالا به بررسی نیاز عاطفی زن به همراه مثال می پردازیم. همون طور که گفته شد زن ها تمایل شدید به دوست داشته شدن و محبت دیدن دارن. اینگونه میتوان به اونها اطمینان خاطر داد و آرامش روان را برای آن ها به ارمغان آورد.

مثال :

زن و شوهری رو تصور کنید که مرد طبق روزهای معمول از سرکار به سمت منزل برای ناهار و یا شام میاد. منتها همراش یه شاخه گل میاره و پس از رسیدن به خونه اون را به همسرش هدیه میده و همسرش رو میبوسه. این کار ساده باعث ایجاد اطمینان خاطر برای زن میشه و روانش رو آروم میکنه.

مثال :

زن و شوهری را تصور کنید که برای صرف غذا به دور سفره گرد جمع شدن. غذای تهیه شده توسط زن طعم مطبوعی نداره، مثلا شوره یا سوخته. مرد بعد از خوردن غذا از همسرش تشکر میکنه و به اون میگه غذای خوشمزه ای رو درست کرده. گفتن این مطلب یا شکایت کردن به خاطر طعم نامطبوع غذا تغییری در طعم غذا نخواهد داد اما گفتن آن یک فایده برای مرد به همراه خواهد داشت.

وقتی مرد از غذا شکایت کنه غذا خوشمزه نمیشه اما ممکنه موجب سلب آسایش زن بشه و به خاطر تهیه غذای نامطبوع احساس شرمندگی کند. اما اگر از وی تشکر شود و به او تلقین بشه که غذای لذیذی تدارک دیده است به حس دوست داشته شدن و محبت دیدنش پاسخ مثبت صورت گرفته و میتونه آرامش خاطر را برایش به ارمغان بیاره. پس با تشکر و گفتن لذیذ بودن غذا مرد تونسته به سادگی به این نیاز مهم در زن پاسخ مثبت بده و سبب شود تا پایه های زندگیشون مستحکمتر بشه و این یک فایده برای مرد تلقی میشه.

تذکر :

همونطور که گفته شد میانه روی فراموش نشود .

مشاجرات و دعواها در مشکلات زناشویی :

یکی دیگر از اقسام رابطه زناشویی مشاجرات و دعواهای میان زن و شوهر هست. دعوای میان زن و شوهر یک امر بدیهیه و ممکنه در طول زندگی مشترک به وفور اتفاق بیفته. این دعواها میتوند از تفاوت در سلیقه و یا فرهنگ زن و شوهر نشات بگیرد .

روانشناسی مشکلات زناشویی میان زوجین که زیرمحموعه ای از روانشناسی مشکلات زناشویی محسوب میشه با بررسی جوانب مختلف علل این مشاجرات و انواع آن ها در برطرف کردن این کشمکش هایی که میان زن و شوهر وجود دارد تاثیر به سزایی از خود برجای می گذارد .

اصولا دعوای میان زن و شوهر و قهر بین آن ها نباید برای مدت طولانی به طول بینجامد ، لذا توصیه می شود یکی از زن و شوهر پا پیش بگذارد و با یه عذرخواهی ساده به این ماجرا فیصله دهد تا نطفه اش وقتی تازه است از بین برود و در آینده به بحث و مشاجره های جدی تبدیل نشود . در اینصورت پایه های خانواده مستحکم تر می شود . اما اگر این قهر و دعوا به طول بینجامد و هریک از آن ها هیزم به آتش آن اضافه کند ممکن است این مشاجرات جدی شده و در نهایت به طلاق بینجامد .

همونطور که در توضیحات گفتم در روانشناسی مشکلات زناشویی جنبه های مختلف این نوع رابطه بررسی می شود و راهکارهای مناسبی که به بهبود روابط زناشویی کمک می کنه ارائه میشه. تیم مشاوره تخصصی رخش با بهره گیری از بهترین روانشناسان گزینه مناسبی برای صحبت در مورد مشکلاتتان هست. شما میتونید برای داشتن یک مشاوره خوب مشکلات و مسائل خود را با متخصصان در میان بگذارید.

سوالات متداول:

1.چگونه دعوا ومشکلات خود را حل کنیم ؟

با توجه به خواسته های طرف مقابلتان و البته راهنمایی گرفتن از مشاوره به راحتی می توانید روابطتتان را بهبود ببخشید.

2.دلیل اصلی بیشتر دعواهای خانوادگی چیه؟

علت اصلی عدم توجه کافی به شخص ونیاز های طرف مقابل است.

3.اسیب های دعوا ومشاجره کردن در خانواده چیست؟

از جمله اسیب های جدی که دعوا و بحث ها به روابط طرفین وارد می کند دلسردی است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.